WEKO3
アイテム
基礎看護学領域における近年の学生の学びに関する文献検討
https://t-junshin.repo.nii.ac.jp/records/13
https://t-junshin.repo.nii.ac.jp/records/137e938a34-1756-48b6-ad95-d49e3bcc9ae4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
基礎看護学領域における近年の学生の学びに関する文献検討 (400.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 基礎看護学領域における近年の学生の学びに関する文献検討 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Examination of Literature on Student Learning in Recent Years in the Field of Basic Nursing Studies | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 基礎看護 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学び | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 成長 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
安藤, 幸枝
× 安藤, 幸枝× 岡本, 明子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 目的:基礎看護学領域での学生の学びに関する文献を通して、学生は何を学びとしていたかについて動向を把握し、研究課題を導く。 方法:医学中央雑誌Webを用い、キーワードを「基礎看護」、「看護学生」、「学び」、「成長」とし、文献 2017年~ 2022年で検索した。69件のうち基礎看護学領域の文献に該当する13文献を対象とした。 結果:13件の内容は、1)学生の自己教育力評価と演習後の学びの深まりとの関連に関する内容(2件)、2)授業・演習後の協同学習や学びの諸相に関する内容(9件)、3)学生が日常生活を学んでいく力など(2件)と分類した。 考察:授業及び技術演習では、学生の主体的な学びを啓発するために、ポートフォリオなどの様々な試みがされており、基礎看護学での試行錯誤がうかがえた。本研究における基礎看護学の学びに関する課題は、能動的、主体的な学びを啓発するための教育方法が、学生にとって学びの動機づけになるような内容が望まれた。 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Objective: To grasp recent trends related to students' perception of learning by reviewing literature on student learning in the field of basic nursing studies and to thereby derive a research task. Methods: Ichushi Web was used to search literature from 2017 to 2022 with the keywords "basic nursing," "nursing students," "learning," and "development." Out of 69 articles, 13 articles in the field of basic nursing studies were selected for examination. Results: The thirteen articles were categorized as follows: 1) articles concerning the relationship between student assessments of their abilities to self-educate and the deepening of learning after completing exercises (2 articles); 2) articles concerning various aspects and phases of cooperative study and learning after completing lectures/exercises (9 articles); and 3) articles concerning students’ abilities to learn daily life (2 articles). Discussion: It was found that various efforts, such as portfolios, had been carried out in lectures and technical exercises in order to promote students' autonomous learning. As such, various attempts and efforts in basic nursing studies were observed. In the present study, regarding tasks related to learning in basic nursing studies, contents with education methods that aim to promote active and autonomous learning, which motivate students to learn, are desirable. |
|||||
書誌情報 |
ja : 東京純心大学紀要 看護学部 en : Bulletin of the Faculty of Nursing, Tokyo Junshin University 号 7, p. 13-22, ページ数 10, 発行日 2023-03-15 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東京純心大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 2424-0532 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12746414 |